För två år sedan tog Jenny Johansson klivet från institutionssekreterare på en högskola till att bli programassistent på avdelningen för innovationsledning på Vinnova.
Vad lockade dig till Vinnova?
– Det viktiga samhällsuppdraget! Vinnova hjälper varje år en mängd företag och organisationer att stärka sin innovationskraft. Det känns kul och meningsfullt att vara del av det. Vinnova har också en unik kultur, som speglar det vi arbetar med. Den är modern, nyskapande och prestigelös. Det märks inte minst i vårt aktivitetsbaserade kontor där du har friheten att sätta dig var du vill och det är enkelt att ta ett snabbt möte. Som ny blev jag snabbt en i gänget och jag upplever att alla är generösa med sin kunskap. Våra handläggare presenterar till exempel regelbundet aktuella projekt inför personalgruppen, vilket gör att du får insyn även i andra områden än de du själv jobbar med.
Hur ser dina arbetsdagar ut?
– Som programassistent stöttar jag handläggarna med en rad administrativa uppgifter. Det kan handla om allt från att planera konferenser till att publicera material på webben och svara på frågor i samband med utlysningar. Jag arbetar en hel del med programmet Innovativa startups, där vi i senaste omgången fick in cirka 600 ansökningar från unga företag som sökte finansiering. Det är spännande att höra om alla idéer som de vill förverkliga.
Vad krävs för att bli en vass programassistent?
– Du behöver vara strukturerad och noggrann, då rollen innehåller en hel del administration, men samtidigt öppen och nyfiken. Ju mer du intresserar dig för och lär dig om Vinnovas verksamhet, desto lättare är det att göra ett bra jobb.
Vilka möjligheter till utveckling och lärande finns det?
– Är man vetgirig finns mycket att lära och många att lära av. Jag omges av kollegor som ofta har en spetskompetens inom något område. Själv har jag en utbildning inom journalistik och tycker mycket om att skriva. Det har lett till att jag nu får möjlighet att arbeta med Vinnovas sajt och att på ett lättillgängligt sätt presentera våra projekt inom digitalt lärande.