Slutrapporter inom Effektiva och uppkopplande transportsystem (EUTS) inklusive strategiska satsningarna FIFFI och BADA
Här hittar du slutrapporterna från projekt inom Effektiva och uppkopplande transportsystem (EUTS) inklusive strategiska satsningarna FIFFI och BADA
2008-04102: Doktorandstudier i datadriven modellering inom kvalitet och tillgänglighet för kommersiella fordon
Ett projekt för att utveckla och förfina metoder för avvikelsedetektering av system eller komponenter på fordon.
Datadriven modellering inom kvalitet och tillgänglighet för kommersiella fordon
2009-00256: Remote Diagnostics Tools and Services -ReDi2Service
The project aims were to explore and develop a new approach to vehicle fault detection and diagnostics, including possible digital services to be designed around this.
Remote Diagnostics Tools and Services -ReDi2Service
2009-00283: Energieffektiva fordonskombinationer – DuoTrailer STEG1
Projektet undersöker att effektivisera transportsystemet
Energieffektiva fordonskombinationer –DuoTrailer STEG1
2009-01424: Distribuerad Reglering av Fordonståg
Övergripande syftet med projektet har varit att studera hur fordonståg med tunga fordon kan realiseras utan att påverka trafiksäkerheten.
Distribuerad Reglering av Fordonståg, Slutrapport
2009-01425: Förstudie transporteffektivitet
Projektet har omfattat dels en litteraturstudie kring begreppen effektivitet och transporteffektivitet, dels intervjuer och workshops med olika typer av aktörer i transportsystemet.
Förstudie transporteffektivitet
2009-01431: Förstudieprojekt kring trådlös kommunikation mellan tunga fordon och vägsida
Projektet avser trådlös kommunikation mellan tunga vägfordon dvs bussar, lastbilar och andra typer av tunga fordon och kommunikation med vägsida. Detta projekt är en förstudie som ska bygga upp kompetens.
Förstudieprojekt kring trådlös kommunikation mellan tunga fordon och vägsida
2009-01437: SET - Säkra & Effektiva Transporter
SET-projektets utgångspunkter var bl a problemställningen ökade krav på minskade CO2 utsläpp.
SET - Säkra & Effektiva Transporter
2009-01440: Manganfosfatering för förbättrad kontaktutmattning
Huvudsyftet med projektet har varit att öka kunskapen om manganfosfateringsprocessen och dess inverkan på kontaktutmattningshållfasthet.
Manganfosfatering för förbättrad kontaktutmattning
Report in English:
Manganese phosphating for increased contact fatigue
2009-01600: Gröna korridorer för godstransporter – en vision på väg mot verklighet
Projektet "Gröna Korridorer för Godstransporter på Väg" har haft som mål är att ta fram en operationaliserbar definition och utveckla en kunskapsplattform samt beskriva forsknings- och utvecklingsbehov inom området.
Gröna korridorer för godstransporter – en vision på väg mot verklighet
2009-01722: SIGYN II - Software In Global Yielding Networks
SIGYN har utvecklat koncept som möjliggör trådlösa tjänster för eftermarknad och
produktutveckling.
SIGYN II - Software In Global Yielding Networks
2009-04127: Simuleringsverktyg för kostnad- och bränsleeffektivitet
Målet för detta projekt är att kunna göra robusta och exakta skattningar och optimering av TCO för ett givet transportscenario som innefattar anläggningsmaskiner i gruvor och bergtäkter. Ett simuleringsverktyg har utvecklats.
Simuleringsverktyg för kostnad- och bränsleeffektivitet
2009-04132: Effektiva & integrerade transportprocesser
Bakgrunden till projektet är att det saknas effektiv samverkan och affärskommunikation
mellan parterna inom transportkedjan, inte minst gällande för godstransporter inom
fordonsindustrin
Effektiva & integrerade transportprocesser
2009-04597: OPTUS 2 - Modellering av brottkriterier baserade på mikrostruktur i borlegerade stålkomponenter
Under senare år har efterfrågan på presshärdade ultrahöghållfasta stål (UHSS) för säkerhetsstrukturer i bilar ökat och trenden förväntas fortsätta.
OPTUS 2 - Modellering av brottkriterier baserade på mikrostruktur i borlegerade stålkomponenter
Report in English:
2010-00657: Bärighetsinformation genom fördonsintelligens för ökad transporteffektivitet (BiFi), del 1
BiFi är en förkortning av namnet Bärighetsinformation genom Fordonsintelligens och
är ett initiativ av Semcon och Klimator till att utveckla ett nytt verktyg för att
bedöma vägars bärighet i realtid.
Bärighetsinformation genom fördonsintelligens för ökad transporteffektivitet (BiFi), del 1
2010-01327: DEPEND – Development of Evaluation and research Platform for ENvironmental Driver support
Det övergripande syftet med projektet var att skapa en utvärderingsplattform för miljörelaterade förarstöd.
DEPEND – Development of Evaluation and research Platform for ENvironmental Driver support
Report in English:
DEPEND – Development of Evaluation and research Platform for ENvironmental Driver support
2010-01343: Ette – tekniska möjliggörare för effektiva transporter
Projektet har studerat mjukvaruimplementering av trådlös kommunikation. Projektet har även undersökt möjligheterna till standarder inom området.
Ette - Enabling Technologies for Transport Efficiencies
2010-02092: Open Transport Effecktivenes Service Plattform
Projektet har levererat en integrationsplattform för realtidsstyrning av fordon med hjälp fordons- och godsdata mellan tre olika fordonstillverkare.
Open Transport Effecktivenes Service Plattform
2010-02849: Duo2-Trailer
Målsättningen med projektet är att minska utsläppen av koldioxid i relativa tal genom att minska antalet fordon och att öka godsvolymen per fordon.
2010-02855: Bärighetsinformation genom fördonsintelligens för ökad transporteffektivitet (BiFi), del 2
BiFi är ett framgångsrikt projekt som har resulterat i en produkt för information om
bärighetsförhållanden på grusvägar.
Bärighetsinformation genom fördonsintelligens för ökad transporteffektivitet (BiFi), del 2
2011-01144: IQFleet - Intelligent styrning av fordon och flottor
Projektet IQFleet syftar till att bidra till ett mer uthålligt transportsystem genom att minska energiförbrukning och CO2-utsläpp för tunga godstransporter på väg
IQFleet - Intelligent styrning av fordon och flottor
2011-01803: Feasibility study of the electrification of the urban goods distribution transport system
EU:s vitbok för transporter har satt målet att uppnå en CO2-fri stadslogistik i större städer år 2030.
Feasibility study of the electrification of the urban goods distribution transport system
2011-01805: Tystare transportfordon för effektivare distribution
Projektets mål är att förstå konstruktionsförutsättningarna för ett fordon som är akustiskt anpassat för distribution i en transportkorridor under tider utanför ordinarie kontorstid.
Tystare transportfordon för effektivare distribution
Report in English:
Low noise HD truck for night time distribution
2011-04436: Vehicle Mission Control on Work Sites
Projektet har resulterat i en metod för optimering av ett transportuppdrag med en
hjullastare och två dumprar.
2012-03592: PayPer
PayPers mål har varit att utveckla och utvärdera affärsmodeller och teknologier som krävs för att stödja affärsmodeller som utgår från betalning för utfört arbete.
PayPer - Paying for Performance
Report in English:
PayPer - Paying for Performance
2012-03665: IRIS - Integrerat dynamiskt prognostiserande underhållsstöd
IRIS, Integrerat dynamiskt prognostiserande underhållsstöd, har tagit fram metodik för att skatta kvarvarande livslängd för komponenter på tunga markbundna fordon.
IRIS - Integrerat dynamiskt prognostiserande underhållsstöd
2012-03666: Distribuerad Reglering av Fordonståg II
Övergripande syftet med projektet har varit att studera hur fordonståg med tunga fordon kan realiseras utan att påverka trafiksäkerheten.
Distribuerad Reglering av Fordonståg II
2012-04631: Learning Fleet
Ett koncept för att på ett kostnadseffektivt sätt uppnå stöd för allt detta hos kartdata, skulle kunna vara att skapa verktyg som kan samla in, aggregera, förvara och distribuera kartrelaterad sensor- och händelsedata på generiskt sätt.
2012-04633: Pre-study: Real-time
This pre-study has identified research questions and opportunities for providing real-time
video streaming in vehicular ad hoc networks to increase road traffic safety and road
traffic efficiency.
2013-01282: DUO2-projektet Energieffektiva fordonskombinationer Forskning, utveckling och fältprov av fordon anpassade för Extended EMS
Målsättningen med projektet är att minska utsläppen av koldioxid i relativa tal genom att minska antalet fordon och att öka godsvolymen per fordon.
2013-02629: Implementering av ny enhetslastbärare i den skogliga försörjningskedjan: Möjligheter och utmaningar
Denna förstudie har syftat till att vidareutveckla, analysera och värdera en ny lastbärare i den
skogliga försörjningskedjan samt skapa förståelse för hur lastbäraren, tillsammans med en
effektiv informationshantering, kan skapa möjlighet till en effektiv och flexibel
försörjningskedja.
Implementering av ny enhetslastbärare i den skogliga försörjningskedjan: Möjligheter och utmaningar
Implementation of new unit load carrier in the forest supply chain: Opportunities and challenges
2013-02638: Feasibility study of the electrification of the urban goods distribution transport system, part 2
Projektet syftar till att undersöka hur transportföretag kan implementera elektrifierade lastbilsflottor för godsdistribution i städer och hur nya logistiklösningar och incitament kan påverka övergången på ett positivt sätt.
Feasibility study of the electrification of the urban goods distribution transport system, part 2
Report in English:
Feasibility study of the electrification of the urban goods distribution transport system, part 2
2013-02655: Optimal Earthmoving in Dynamic Environments
Anläggningsindustrin brottas sedan länge med låg effektivitet. Detta tros främst bero på bristande
koordinering av aktiviteter och resurser i dessa processer, men även den ökande komplexiteten
hos byggnadsprojekt.
Optimal Earthmoving in Dynamic Environments
2013-04724: Safe Roadtrains for Efficient Transports
Projektet Safe road trains for efficient transport, SERET, syftade till att forska runt kolonnkörning, i dagligt tal kallat Platooning, av tunga fordon.
Safe Roadtrains for Efficient Transports
2013-05545: In4Uptime
Projektet har undersökt möjligheter vad ökad användning avdataanalys kan tillföra uptime-området. In4Uptime har visat att det inom fordonsindustrin finns potentiella förbättringsområden när det gäller att generera värde genom insamling och analys av data. Det gäller både analys av interna datakällor och i kombination med externa datakällor.
2013-05593: Elektrisk Bergtäkt: Förstudie
Denna förstudie avser analyser för en elektrifiering av en bergtäkt, och de tekniska utmaningar som följer därav.
Report in English:
2013-05601: ePTO (elektriskt driven Power Take Off)
Projektet har utvecklat och utvärderat en elektriskt driven chassimonterad PTO (Power Take Off) med kran, inklusive eldriven stödbens-funktion.
ePTO (elektriskt driven Power Take Off)
2013-05613: SISTERS
Projektet resulterade i anpassningar till FABRIC LCA-systemen för ERS, som har gjorts tillgängliga för andra intressenter.
2013-05616: EcoTell – Transport service carbon footprint calculation on shipment level
Projektet har haft som syfte att demonstrera den nya möjligheten att göra automatiska miljökalkyler för enskilda försändelser baserat på uppgifter från fordonet och den last som medförs.
EcoTell – Transport service carbon footprint calculation on shipment level
2013-05624: Data-Driven Optimization for Intelligent and Efficient Transports (DOIT)
Projektets övergripande mål var att utforska och demonstrera hur big data analytics i kombination med optimeringsmetoder kan ge ett förbättrat beslutsstöd vid transportplanering och reducera kostnaderna för tunga vägtransporter.
Data-Driven Optimization for Intelligent and Efficient Transports (DOIT)
2014-01381:EL FORT - ELectric Fleet Optimization in Real-Time
Projektet har forskat på och utvecklat en ny algoritm för att prediktera energiåtgången för elektriska distributionslastbilar i stadsmiljö där hänsyn tas till en rad nya parametrar.
EL FORT - ELectric Fleet Optimization in Real-Time
2014-01390: Attraktiv utformning av BRT-fordon och hållplatser (stationer, infrastruktur) utifrån resenärsperspektiv – förstudie
Syftet var att ur ett resenärsperspektiv, utvärdera bus rapid transit (BRT) som helhet och förhållandet mellan fordon, hållplats/station och resenär. Även det ökade utbud av tjänster utvärderades.
2014-01398: Förstudie om betalsystem för elvägar
Ett elektrifierat vägsystem, ”elvägar”, där elenergi överförs under rörelse från vägen till fordon för såväl framdrift som laddning, har stor potential för minskat beroende av fossila bränslen och ökad energieffektivitet i transportsektorn.
Förstudie om betalsystem för elvägar
Report in English:
Pre-Study on Revenue Management for Electric Road Systems
2014-01401: Systemanalys av HCT-införande på väg
Att tillåta lastbilskombinationer som är större/tyngre än nuvarande regelverk tillåter, så kallade HCT-fordon (High Capacity Transport), kan öka transportsystemets energi- och resurseffektivitet vilket är en väsentlig fråga för en hållbar utveckling inom transportområdet.
Systemanalys av HCT-införande på väg
2014-03933: SAEFFLOW – Safety and efficiency analysis of HCT-Traffic flow indicators
Inom REACH har sju stycken digitala tjänster som opererar i realtid identifierats för attförbättra accesshanteringen. De visar på att det finns olika nivåer av accesshantering som opererar på olika effektivitetsnivåer. Inom REACH gjordes även tidsstudier på alla aktiviteter som utförs av åkerier (rast, körning, lastning, hantering av gods, lossning, informationshantering, lastning, lossning, service, och väntetider). Resultaten visade att 52% av tiden står lastbilen stilla.
SAEFFLOW – Safety and efficiency analysis of HCT-Traffic flow indicators
2014-03942: DiaGuide 2 Metodik och verktyg för modellbaserad guidad fjärr- och verkstadsdiagnostik
Projektet ”DiaGuide 2 - Metodik och verktyg för modellbaserad guidad fjärr- och verkstadsdiagnostik” har ytterligare höjt den tekniska mognadsgraden för konceptet i DiaGuide.
DiaGuide 2 Metodik och verktyg för modellbaserad guidad fjärr- och verkstadsdiagnostik
2014-06200: PlatoonSIM - Coordination of Heavy-duty Vehicle Platoons in Real Traffic
Tidigare forskning kring tunga fordons platooner har visat på stora
bränslebesparingspotentialer.
PlatoonSIM - Coordination of Heavy-duty Vehicle Platoons in Real Traffic
2014-06264: Avancerad ruttplanering
Detta projekt syftade till att möjliggöra automatiserade miljökalkyler för transportkedjorbaserat på existerande information i transportköpande och transportsäljande organisationers verksamhetsstödjande affärssystem
2015-00611: ASETS – Automated Safe and Efficient Transport System
Projektet möjliggör alltså snabbare och säkrare framtida utveckling av autonoma fordon för allmän väg.
ASETS – Automated Safe and Efficient Transport System
2015-00677: Big Automotive Data Analytics (BADA) huvudstudie fas 1
Fordonsindustrin står potentiellt inför en revolution, vilken skulle innebära att dagens fristående
fordon ersätts av ett ekosystem av samexisterande transportenheter.
Big Automotive Data Analytics (BADA) huvudstudie fas 1
2015-02327: HCT Typfordonskombinationer
Tidigare HCT projekt har visat på en kraftig potentiell minskning i CO2 utsläpp från vägtransporter. Besparingarna har visats för ett begränsat antal kombinationer, för några typer av gods och skett på vissa områden. För att nå en verklig effekt behövs ett större antal kombinationer undersökas och accepterats för godstransporter på ett utökat vägnät. Flertalet av de här testade kombinationerna uppfyller de krav som Transportstyrelse har tidigare tillkännagivit. Projektet visar på att cirka 20 olika typfordonskombinationer är möjliga för praktisk drift.
2015-02330 iTRANSIT
The project has been organized into work packages that have focused on different areas
and domains to be analysed and experimented upon.
2015-04787: Big Automotive Data Analytics: Sensor Modeling and Performance Analysis (BADA-SEMPA)
Analysen av sensordata spelar en avgörande roll för att bygga högautomatiserade och autonoma fordon.
Big Automotive Data Analytics: Sensor Modeling and Performance Analysis (BADA-SEMPA)
2015-04885: Born to Drive
Det autonoma transportkonceptet och demonstrationen bestod av att kunna skapa en lösning inom ett "gated" område där ett produktionsfordon skulle transportera sig genom logistikflödet med hjälp av ett trafikstyrningssystem tillsammans med fordonets befintliga kapacitet.
2016-02534:Demonstration Intelligent Tillträdes-Kontroll – ITK för HCT fordon
Under årens lopp har storleken på fordon för alla transportmedel ökat för att uppnå högre effektivitet och lägre transportkostnader.
Demonstration Intelligent Tillträdes-Kontroll – ITK för HCT fordon
2016-02585: Road status information Fas 2
Projektet RSI (Road Status Information, Fas 2) har syftat till att ta fram ett unikt verktyg för informationsspridning kring väglagsförhållanden samt för planering, uppföljning och analys av vinterväghållningsåtgärder.
2016-02592: Ring road logistics - efficient use of infrastructure
Syftet med projektet är att undersöka effekterna av dynamisk körfältsprioritering för gods, i relation till effektivt utnyttjande av befintlig infrastruktur, och för att förbereda för en fullskalig demonstration.
Ring road logistics - efficient use of infrastructure
Last updated 25 June 2019